Sunday, March 7, 2010

Rahsia 7 Mekanisma Kejayaan..


assalamualaikum wbt..

arini kami nak kongsi mengenai

Rahsia 7 Mekanisma Kejayaan oleh Anthony Robbins
1. Ghairah (Passion) mengerakkan tenaga kehendak dan keinginan yang membara berterusan . Ada cetusan perasaan ghairah yang tinggi bagi mengapai matlamat yang ditetapkan. Tenaga ini perlu supaya seseorang mempunyai cukup bekalan tenaga untuk berada pada state potensi sebenar ( True potential in our self)

2. Percaya (belief) – Mereka yang percaya bahawa mereka memang boleh melakukan. Kepercayaan adalah pada proses meniru iaitu apa yang orang lain boleh buat ,andapun boleh melakukan kerana sistem minda adalah sama Cuma kapasiti yang berbeza.. Manusia selalu menghadkan kebolehannya bermula pada halangan minda ( mental border). .Manusia adalah apa yang dia percaya. If they think they can, they can do it.InsyaAllah.

3.Strategi (strategy)- . Apa sahaja yang hendak dicapai perlu ada strategi dan plan rangka kerja. a) Apa yang hendak dilakukan?
b) Bagaimana nak melakukan?
c) Apa sumber yang ada?
d) sumber apa yang dikehendaki?
e) dengan siapa kita nak berhubung atau bergabung?
f) Apakah jangkaan halangan?
g) Wujudkan apa sahaja bayangan minda bagaimana bagaimana segala halangan dapat diatasi (Setiap perkara berlaku 2 kali. Pertama dalam minda dan kedua dalam hidup realiti)

4. Jelas nilai-nilai pada apa yang dikehendaki ( Clarity of value) –Apa sahaja yang kita inginkan kita ada alasan yang kukuh mengapa ianya amat penting bagi kita. Algi kuat sebab dan alasan lagi mudah untuk anda mengapainya.

5. Tenaga (power)- Kesihatan yang baik diperlukan dalam memcapai apa sahaja keinginan anda. Pastikan anda tahu cara-cara menjaga kesihatan dan amalkannya. (akan dijelaskan nanti)

6. Bina hubungan baik ( Build rapport) – for branding personal. Wujudkan hubungan yang baik secara jujur. Bersikap peramah dan cakna ambl berat sehingga ujud kepercayaan orang lain kepada anda.

7. Menguasai kemahiran komunikasi( Mastery of communication) secara intra personal( bicara kendiri) dan interpersonal ( bicara antara orang lain).

renung - renungkan..dan selamat beramal...:)


" Together We Care, Together We Share "

No comments: